PISA Sonuçları Ne Anlatıyor? Paneli
Enstitü Sosyal “PISA Sonuçları Ne Anlatıyor?” Paneli, değerli akademisyenlerin katılımı ile 6 Aralık Salı günü Enstitü Sosyal Youtube kanalında canlı yayın ile gerçekleşti.
İktisadi İşbirliği ve Gelişme Teşkilatı (OECD) tarafından geliştirilmiş PISA (Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı) üçer yıllık döngülerle yapılan, örgün eğitime devam eden 15 yaş grubundaki öğrencilerin okuma, fen ve matematik becerilerini birçok faktör ile birlikte değerlendiren uluslararası bir araştırmadır. Enstitü Sosyal Genel Koordinatörü İpek Coşkun Armağan’ın moderatör, Prof. Dr. Neslihan Karaman, Prof. Dr. Oktay Cem Adıgüzel, Prof. Dr. Rahmet Savaş’ın panelist olarak katıldığı yayında PISA 2022 verilerinin Türkiye açısından sonuçları, yıllara göre okuması, sonuçların olası nedenleri ve sonuçlara bağlı olarak ne tür politikalar izlenmesi gerektiği değerlendirildi.
Panelde matematik, okuma ve fen alanlarındaki performans değerlendirmeleri, sosyoekonomik durumun ve kaygının performans üzerinde etkisi, akademik dirençli öğrencilerin oranları, öğrencilerin okula aidiyet duyguları, okula devamsızlık oranları, öz yönetimli öğrenme ve benzeri konular değerlendirildi ve veriler ışığında tartışıldı.
Türkiye’nin yıllara göre performans değerlendirmesine yönelik pandemiden en çok okuma becerileri alanının etkilenmesi konusunda “Çocuklar Türkiye’de sınavlarda başarılı odaklı çalışıyorlar; çoktan seçmeli teste yönelik hazırlık yapmaları nedeniyle okuma, yazma, kendini ifade etme becerileri geri planda kalıyor ve açık uçlu sorular onları korkutuyor.” diyen Adıgüzel, ilkokuldan itibaren okullarda etkili okuma, not alma, dinleme becerilerinin öğretilmesi gerektiğinin altını çizdi.
Matematik kaygısında Türkiye’nin sıralamasının yukarıda olması ile ilgili Prof. Dr. Rahmet Savaş, çevrenin yüksek performans beklentisi, olumsuz deneyimler, yetersizlik hissi gibi değişkenlerin bu kaygıya sebep olabileceğini ve bu kaygının odaklanmayı zorlaştırırken özgüven problemlerini doğuracağını vurguladı.
Öğrencilerin “okulu asma”sı üzerine konuşan Prof. Dr. Neslihan Kahraman, olumlu okul iklimi oluşturmanın öneminden bahsetti. Bu noktada okula aidiyet ve bağlılığın akran ilişkileriyle bağlantısı üzerinde durdu. Okulu sahiplenmeme durumunun pandemi öncesinde başladığını ve pandeminin buna destek olduğunu belirten Karaman, öz yönetimli öğrenme meselesinde ise “helikopter ebeveynler” kavramından bahsetti.
Bu bağlamda Neslihan Karaman, öğretmenlerin sahadaki önemini vurgulayarak öğretmen eğitimine yatırım yapılması gerektiğini ifade etti. Rahmet Savaş ise eğitim modellerinde somutlaştırma yöntemlerinin kullanılması ve teknolojinin eğitime entegre edilmesi gerektiğini belirtti. Oktay Cem Adıgüzel kişisel motivasyon kaynaklarının geliştirilmesi, zaman yönetimi ve doğru bilgiye ulaşma becerilerinin geliştirilmesi, sınav ve sonuç odaklı sistem yerine süreç odaklı ölçme değerlendirme sisteminin oluşturulmasının gerekliliğine değindi. Konuşmacılar PISA sonuçlarını yalnızca sıralama odaklı değerlendirmenin doğru olmadığı konusunda ortak görüş bildirdi. Konuşmacılar, her bir verinin detaylı bir şekilde analizinin yapılıp bu analizler ışığında geliştirilmeye ihtiyaç duyulan alanlar için düzenlemeler yapılması gerektiğini vurguladı.
Paneli izlemek için tıklayınız.